Cara Semak Kelajuan Internet

Sekiranya korang mengalami masalah dengan kelajuan internet, adalah penting untuk memeriksa kelajuan internet sama ada menggunakan telefon pintar (HP) atau komputer (PC). 

Internet speed test adalah perkara penting untuk mengelakkan sebarang kesulitan semasa menggunakan internet.

Korang boleh mengetahui sama ada internet perlahan disebabkan oleh penggunaan data yang sudah habis atau masalah internet service provide.


Istilah-Istilah Berkaitan dengan Kelajuan Internet

Sebelum kita teruskan, ada beberapa istilah berkaitan dengan hasil ujian kelajuan internet yang perlu korang fahami, antaranya termasuklah :

1. Kelajuan Muat Turun (Download Speed)

Ia menunjukkan seberapa cepat sambungan internet pada peranti kita semasa memuat turunkan data. Semakin besar nilainya, semakin baik. Ini bermaksud peranti korang akan memuat turunkan data dengan lebih cepat.

2. Kelajuan Muat Naik (Upload Speed)

Ia menunjukkan seberapa cepat peranti memuat naik data ke internet. Sama seperti kelajuan muat turun, semakin besar nilainya, semakin baik.

3. Lebar Jalur (Bandwidth)

Ukuran berapa banyak data yang boleh dipindahkan dalam satu waktu, biasanya diukur dalam kilobit setiap saat (Kbps), megabit setiap saat (Mbps), atau gigabit setiap saat (Gbps).

4. Latensi (Latency) 

Masa yang diambil oleh data untuk bergerak dari satu titik ke titik lain dalam rangkaian, diukur dalam milidetik (ms). Juga dikenali sebagai ping.

5. Jitter

Perubahan dalam lewat masa penghantaran pakej data dalam rangkaian, diukur dalam ms. Jitter yang rendah menunjukkan konsistensi dalam prestasi rangkaian.

6. Kapasiti

Jumlah data yang berjaya dipindahkan melalui rangkaian dalam satu masa tertentu, diukur dalam Mbps atau Gbps.

7. Pembekal Perkhidmatan Internet ((Internet Service Provider)

ISP - Syarikat atau organisasi yang menyediakan akses internet kepada pelanggan mereka, sama ada melalui sambungan kabel, DSL, Fiber Optic, atau tanpa wayar.

8. Fiber Optic

Infrastruktur rangkaian yang menggunakan kabel serat optik untuk menghantar data dengan kelajuan tinggi.

9. Wireless

Sambungan internet yang disampaikan melalui gelombang radio, seperti Wi-Fi atau 4G/5G.

10. Internet Kabel

Sambungan internet yang disampaikan melalui rangkaian kabel TV khas.

11. DSL (Digital Subscriber Line)

Jenis sambungan internet yang menggunakan talian telefon khas untuk menghantar data dengan kelajuan yang berbeza-beza.

12. Internet Satelit

Sambungan internet yang disampaikan melalui satelit di angkasa.

13. Internet Mudah Alih

Akses internet tanpa wayar melalui peranti mudah alih seperti telefon pintar atau tablet.

14. Had Data

Had jumlah data yang boleh dipindahkan oleh pengguna dalam satu tempoh masa tertentu, biasanya dalam satu bulan.

Itulah beberapa istilah umum berkaitan dengan kelajuan dan akses internet. 

internet speed test

Cara Semak Kelajuan Internet

Terdapat pelbagai cara untuk menguji kelajuan internet, salah satunya adalah dengan menggunakan laman web yang menyediakan perkhidmatan tersebut. Untuk lebih memahami bagaimana menguji kelajuan internet di HP dan PC adalah seperti berikut :

1. Speedtest.net

Jika anda menghadapi masalah dengan internet, cuba ujian kelajuan internet melalui laman web Speedtest.net. Korang boleh melakukannya sama ada melalui HP atau PC. Cara-cara untuk melakukannya adalah:

1. Layari laman web Speedtest.net

2. Klik 'Mulakan' atau 'Go'

Tunggu sebentar dan hasil ujian kelajuan internet korang akan muncul di skrin. Nilai yang muncul menunjukkan kelajuan internet yang korang gunakan. Semakin besar nilainya, semakin cepat sambungan internetnya.

2. Fast.com

Selain Speedtest, terdapat laman web lain yang boleh adigunakan untuk ujian kelajuan internet, iaitu Fast.com. Langkah-langkahnya adalah:

1. Layari laman web Fast.com

Tanpa perlu mengklik butang apa pun, hasil ujian akan muncul untuk menunjukkan seberapa cepat sambungan internet korang.

Untuk maklumat lanjut, korang boleh klik 'Show more info' di bahagian bawah nilai hasil untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai kelajuan muat naik rangkaian internet. 

3. Meter.net

Jika korang menggunakan WiFi, ujian kelajuan internet boleh dilakukan melalui laman web Meter. Langkah-langkahnya adalah:

1. Layari laman web Meter

2. Klik 'Start'. Tunggu sebentar dan laman web akan menunjukkan maklumat mengenai kelajuan Muat Turun, Muat Naik, dan Ping dari sambungan internet yang korang gunakan.

3. Klik 'Show the details of this test.' untuk melihat maklumat lebih terperinci mengenai kelajuan internet, seperti maklumat IP Hos, purata kelajuan muat turun, muat naik, dan ping rangkaian internet, serta graf yang menunjukkan ujian kelajuan internet yang pernah dilakukan di negara tempat korang berada.


4. Internet Speed Meter Lite

Internet Speed Meter Lite adalah aplikasi yang dapat membantu korang mengetahui kelajuan internet, terutamanya WiFi secara langsung.

Untuk menggunakannya, korang boleh memuat turun aplikasi tersebut dan data kelajuan internet akan muncul secara automatik pada bar pemberitahuan.

5. Google Fiber Internet Speed Test

Menguji kelajuan internet di HP atau PC juga boleh dilakukan dengan Google Fiber Internet Speed Test. Langkah-langkahnya adalah:

1. Layari laman web ujian kelajuan Google Fiber

2. Klik butang bulat biru 'Start Speed Test' pada skrin dan laman web akan segera melakukan ujian

Hasil akan dipaparkan secara langsung. Maklumat yang korang dapat termasuklah hasil ujian kelajuan muat turun, muat naik, dan ping rangkaian internet.

Untuk mengulangi proses ujian, cukup klik butang biru 'Restart' pada laman tersebut.


6. Speedsmart.net

Cara lain untuk menguji kelajuan internet adalah dengan membuka laman web Speedsmart.net. Speedsmart.net ini mempunyai dua pilihan untuk pengguna, iaitu Android dan iOS. Speedsmart.net akan menunjukkan kelajuan muat turun, kelajuan muat naik, IP server dan IP provider. 


Berikut adalah 6 cara mudah untuk memeriksa kelajuan internet pada telefon pintar dan komputer. Ia sangat mudah dan praktikal, bukan?

Kebanyakan hanya memerlukan satu klik butang di laman web, dan korang akan mendapat hasilnya. Jadi, tunggu apa lagi? Mari uji kelajuan internet sekarang!

Semoga artikel ini memberi manfaat.




0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama