Tidak Semua Follower Adalah Pembaca Setia

Tidak Semua Follower Adalah Pembaca Setia

Pertanyaan mengenai mengapa tidak semua follower adalah pembaca setia merupakan permasalahan umum dalam kalangan blogger mahupun di media sosial. 

Ada beberapa faktor mengapa jumlah followers tidak selaras dengan jumlah pembaca. 

Tidak Semua Follower Adalah Pembaca Setia

1. Kualiti Konten

Kualiti konten menjadi faktor utama yang mempengaruhi seberapa banyak followers yang menjadi pembaca setia. 

Sekiranya kandungan artikel yang disajikan tidak memenuhi harapan atau tidak memberikan nilai tambah, kemungkinan besar follower tidak akan merasa tertarik untuk terus membaca. 

Konten harus relevan dengan minat dan kebutuhan target audiens. Jika pembaca berasa bahawa konten tersebut bermanfaat atau sesuai dengan keperluan maka mereka mungkin akan meluangkan sedikit waktu untuk membacanya. 

Sebagai contoh, jika blog berfokus pada parenting, kontennya harus berkaitan dengan isu-isu terkini dalam dunia parenting, memberikan tips berguna, atau berkongsi pengalaman peribadi yang boleh kaitkan diri mereka dengan anak-anak. 

Pembaca yang aktif mencari informasi yang dapat memberi nilai tambah bagi mereka. Konten yang memberikan jawapan kepada persoalan atau solusi untuk masalah yang dihadapi akan lebih cenderung mendapatkan pembaca setia.


2. Tujuan Follower

Tujuan pembaca follow sesuatu akaun atau blog adalah berbeza-beza dalam kalangan pengguna media sosial. Tidak semua orang mengikuti dengan niat untuk menjadi pembaca setia.

Sebahagian orang mungkin mengikuti blog sebagai bentuk sokongan atau penghargaan terhadap kandungan dan idea oleh blogger tersebut. Pembaca mungkin tidak selalu dapat membaca setiap posting tetapi dengan mengikuti, mereka menyatakan sokongan terhadap blogger itu.

Selain itu, ada juga follower yang ingin mengetahui isu semasa terkini, maklumat terbaru atau sekadar mengetahui apa yang berlaku dalam bidang tertentu.

Sebagai contoh, aku andaikan pengikut blog ini kebanyakkan follow kerana ingin tahu lebih banyak berkenaan dunia blogging, tips menulis dan hal-hal yang berkaitan dengan blog. 

Kalau tak follow mungkin korang tak ingat pun nama blog ini. At least kalau korang follow apa-apa info berkenaan dengan blog korang dapat baca di reading lists. 

Sesetengah orang menggunakan blog untuk membina rangkaian atau interaksi sosial. Mereka mungkin mengikuti blogger tersebut untuk terlibat dalam perbualan, berkongsi idea, atau membina hubungan dengan blogwalking. 


3. Keterbatasan waktu dan akses untuk membaca

Ramai follower atau pengguna internet memiliki jadual harian yang sibuk dengan pekerjaan, belajar, atau tanggungjawab lainnya. 

Keterbatasan waktu ini dapat membatasi kemampuan mereka untuk terlibat secara aktif dalam membaca dan merespons konten di media sosial atau blog. 

Oleh sebab itulah walaupun follower kita mungkin mencapai 10 ribu tidak semua yang online sepanjang masa. Ada yang mungkin waktu lapang pada hujung minggu atau cuti sekolah dan sebagainya. 

Sebagai blogger yang aktif kita hendaklah sentiasa update konten walaupun tidak ramai yang baca. Pembaca cenderung lebih tertarik untuk kembali ke blog yang secara teratur memberikan informasi baru dan relevan.


4. Follow-Unfollow

Kadang jumlah follower yang banyak juga termasuklah pengguna akaun yang tidak aktif bahkan tidak wujud. Ada pengguna yang sanggup membuat akaun palsu semata-mata untuk mendapatkan follower. Apabila kita follow balik, kemungkinan besar mereka akan unfollow balik.

Lebih baik memiliki follower yang benar-benar tertarik dengan konten yang dihasilkan daripada sekadar mencari jumlah pengikut yang besar. 


Pentingkah Mempunyai Follower Pembaca Setia?

Ianya bergantung dengan korang saja sebenarnya. Ada yang inginkan jumlah follower yang tertentu kerana mempunyai pengikut yang ramai juga dapat memberikan banyak manfaat terutama sekiranya ingin mendapatkan job blog atau media sosial.

Walau bagaimanapun, blog yang mempunyai follower pembaca setia cenderung lebih aktif dalam berinteraksi dengan konten korang. Kebanyakkan mereka ini lebih sering meninggalkan komen, suka blogwalking dan berbagi pendapat.

Pengikut yang aktif sebenarnya menjadi sumber sokongan jangka panjang kerana mereka sering terlibat dalam apa jua yang kita kongsi sekaligus mengeratkan hubungan antara korang dengan pengikut korang.

Selain itu, pembaca setia yang aktif akan lebih cenderung memberikan feedback konstruktif. Mereka mungkin memberikan saranan atau kritikan yang dapat membantu kita untuk memperbaiki dan meningkatkan konten blog dengan lebih baik lagi.

Akhir kata, buat semua follower blog ini terima kasih tak terhingga atas kesabaran, waktu, dan perhatian yang kalian sumbangkan untuk membaca setiap tulisan. Kehadiran kalian memberikan inspirasi dan motivasi buat aku untuk terus menulis.

1 Ulasan

  1. follower setia ni sebenarnya mereka serasi dgn content sst blog tu... mungkin ada persamaan antara dirinya dan blogger menyebabkan mereka setia membaca apa saja yg disajikan.. hehe

    BalasPadam

Catat Ulasan

Post a Comment

Terbaru Lebih lama