Gunakan Alat Ini Untuk Semak Kelajuan Blog Sekarang

semak-kelajuan-blog


Untuk semak kelajuan blog, korang boleh menggunakan alat atau perkhidmatan seperti Google PageSpeed Insights dan GTmetrix. Sebenarnya ada terdapat banyak lagi jenis alat untuk menguji kelajuan blog. Tetapi aku cuma kongsikan tools yang aku selalu gunakan sahaja.


1. Google PageSpeed Insights

Google PageSpeed Insights adalah perkhidmatan dalam talian yang menyediakan analisis prestasi laman web dengan menguji kelajuan laman web dan memberikan maklumat mengenai cara untuk meningkatkan prestasi laman web. 

Korang hanya perlu memasukkan URL blog di dalam ruang yang disediakan, dan kemudian perkhidmatan Google PageSpeed Insights akan mengeluarkan laporan mengenai kelajuan blog korang. 

Berikut adalah cara untuk semak kelajuan blog di Google PageSpeed Insights:

1. Pergi ke laman web Google PageSpeed Insights.

2. Masukkan URL blog di dalam ruang yang disediakan dan klik butang "Analyze".

3. Proses analisis akan mengambil masa beberapa saat, dan kemudian laporan kelajuan blog korang akan dipaparkan.

Laporan tersebut akan memaparkan skor prestasi blog korang di desktop dan mobile serta maklumat mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi prestasi blog seperti kecepatan, optimasi gambar, dan sebagainya.

Korang boleh melihat maklumat lebih terperinci dengan mengklik pada setiap bahagian laporan. Laporan tersebut juga akan memberikan cadangan untuk meningkatkan prestasi blog anda.

Ambil tindakan yang diperlukan berdasarkan cadangan yang diberikan untuk meningkatkan prestasi blog. 

Dengan menggunakan Google PageSpeed Insights, korang dapat memahami faktor-faktor yang mempengaruhi kelajuan blog dan mengambil tindakan yang diperlukan untuk memperbaikinya.

Alat ini percuma untuk digunakan. Google yang memberikan skor dari 0 hingga 100 untuk prestasi website pada perangkat desktop dan mobile.

2. GTmetrix 

GTmetrik juga adalah alat yang serupa yang menguji prestasi laman web dengan mengukur masa muat laman web, saiz laman web dan sebagainya. 

Korang boleh memasukkan URL blog di dalam ruang yang disediakan, dan kemudian GTmetrix akan mengeluarkan laporan mengenai prestasi blog.


Berikut adalah cara untuk semak kelajuan blog dengan GTmetrix:

1. Pergi ke laman web GTmetrix di https://gtmetrix.com/

2. Masukkan URL blog korang di dalam ruang yang disediakan dan klik butang "Test your site".

Proses analisis akan mengambil masa beberapa saat, dan kemudian laporan kelajuan blog akan dipaparkan.

Laporan prestasi yang diberikan akan mempunyai maklumat lengkap mengenai prestasi blog, termasuk mengenai faktor-faktor yang mempengaruhi kelajuan blog seperti saiz fail, kemasukan script, dan sebagainya. 

Kesimpulannya

Kecepatan blog yang baik adalah faktor penting dalam blog. Pengunjung sering kali memiliki ekspektasi yang tinggi terhadap kecepatan loading halaman, dan jika blog korang lambat, mereka mungkin akan meninggalkan halaman tersebut sebelum konten benar-benar dimuat.

Kecepatan blog yang baik memastikan pengalaman pengunjung yang lancar dan menyenangkan. Pengunjung cenderung lebih puas dengan blog yang mudah diakses dengan cepat sekaligus akan meningkatkan engagement dan menurunkan bounce rate blog. 

Selain itu juga, mesin pencari seperti Google biasanya akan memperhatikan kecepatan loading blog untuk menentukan kedudukan sesuatu blog. Hal ini demikian kerana blog yang lebih cepat berpeluang untuk mendapat pageviews yang lebih tinggu serta meningkatkan jumlah pengunjung yang organik. 

0 Ulasan

Catat Ulasan

Post a Comment (0)

Terbaru Lebih lama